Thursday, July 29, 2010

Buka akaun tutup akaun...

Pelik juga. Semua operasi bank dah online. Tapi bila tiba bab nak tutup akaun masih kena balik ke cawangan di mana kita buka akaun tu. Tak ada ke usaha untuk memudahkan urusan ini?. Macam mana kalau orang tu berada di luar negara, tinggal di sana misalnya, nak tutup akaun yang dibuka di Malaysia ni nak kena terbang balik ke sini ke? Hmmm macam tak munasabah je.

Jadi pilihan yang kita ada...keluarkan semua wang yang ada dan tinggalkan jumlah minima (rm10?). Lepas tu bila sekian lama akaun kita tak aktif, lama2 duit baki tu berpindah masuk ke akaun tak dituntut...berjuta-juta akaun tak dituntut ni rupanya. Masuk ke dalam khazanah negara. Macam mana negara boleh dikatakan tak ada duit?

Hari ini itulah yang saya buat. Urusan akaun emak. Walaupun terasa sebal hati ni, tapi bila kakitangan bank yang menguruskan urusan saya sangat santun dan ramah apatah lagi bila lihat saya membawa emak, rasa terubat juga.

Hari itu sudah saya selesaikan urusan menukar bank untuk wang pencen emak. Berurusan dengan Bahagian Pencen JPA sekarang amat mudah dan cepat. Nak parking pun senang. Disediakan beberapa lot parking untuk kenderaan pesara betul-betul di depan pintu utama masuk ke Jabatan itu.

Minggu depan nak ke ASNB pulak. Uruskan akaun emak dan arwah ayah pulak. Emak minta saya selesaikan urusan menutup akaun mereka sementara dia masih ada.

Tidak banyak mana pun saham mereka tapi masih perlu diuruskan. Saham ayah dah jadi pusaka. Perlu difaraid.

Hmmm...saya akur. Memang betul. Apa-apa pun urusan dunia harus diselesaikan sementara kita masih ada. Jika tidak, kita hanya akan menyusahkan waris-waris yang tinggal.

1 comment:

atuk santai ( AMIN) said...

makk titoo opss akak titoo masih hidup kaa ?